Tarcza hamulcowa

Potencjometr przepustnicy
Tarcza hamulcowa ? główna część hamulca tarczowego.
Tarcze hamulcowe w samochodach osobowych i ciężarowych najczęściej wykonane są z żeliwa.

Fakt ten wpływa na dobrą niezmienność wymiarową tarcz w dużym zakresie temperatur. Nowoczesnym rozwiązaniem są tarcze hamulcowe ceramiczne z węglików krzemu wypełnione włóknem węglowym. Tarcze hamulcowe dla zapewnienia lepszego chłodzenia mogą posiadać otwory wentylacyjne na obwodzie - takie tarcze nazywamy wentylowanymi, bądź w osiach równoległych do osi obrotu - takie tarcze nazywamy perforowanymi.

W tym drugim przypadku głównym zadaniem otworów jest odprowadzanie gazów powstających przy hamowaniu i w związku z tym polepszanie docisku okładzin ciernych do tarczy.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcza_hamulcowa

Hydrauliczny układ hamulcowy

Potencjometr przepustnicy
Hydrauliczny układ hamulcowy Podstawowy układ hamulcowy w samochodzie osobowym najczęściej działa na zasadzie prasy hydraulicznej.
Kierowca naciskając pedał hamulca tłoczy płyn nieściśliwy w układzie hydraulicznym do tłoków znajdujących się w cylindrach hamulców kół.
Tłoki w hamulcach kół przednich mają większą powierzchnię niż tłoki w tylnych hamulcach.
Dzięki temu siła hamowania kół przednich jest większa niż tylnych. Największą zaletą hydraulicznego układu hamulcowego jest to, że siła hamowania jest rozkładana równo na koło prawe i lewe, czego nie zapewniały stosowane wcześniej układy cięgieł.

Hamulec hydrauliczny jest najczęściej wspomagany układem zasilanym podciśnieniem z układu dolotowego silnika (w silnikach benzynowych) bądź z pompy podciśnienia (w silnikach diesla).

W przypadku zatrzymania się silnika wspomaganie przestaje działać.
Przy niedziałającym wspomaganiu w samochodzie osobowym kierowca najczęściej nadal jest w stanie hamować hamulcem podstawowym.
Wymaga to większej siły, ale jest możliwe. W układzie hydraulicznym stosuje się zwykle dwa obwody hamulcowe. W razie awarii jednego z nich (np.
wskutek przerwania przewodu hamulcowego ) drugi ma umożliwić awaryjne wyhamowanie pojazdu.
Najczęściej jeden obwód hamuje kołem przednim prawym i tylnym lewym, a drugi pozostałymi dwoma kołami. Często w prostych układach (bez ABS czy systemów kontroli trakcji) stosuje się korektor siły hamowania zmniejszający siłę hamowania kół tylnych, gdy nacisk na koła tylne zmniejsza się.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu

Naprawa nietypowych samochodów

Prawdziwi pasjonaci motoryzacji posiadają nawet najbardziej nietypowe samochody.
O ile jeżdżenie takimi samochodami może sprawiać im ogromną przyjemność, o tyle ich naprawa może być problematyczna.

Dlatego powinni oni od razu skorzystać z pomocy mechanika jeżeli dochodzą do wniosku, że coś w ich samochodzie zaczyna szwankować.

Bardzo często części do takich samochodów muszą być sprowadzane z zagranicy, co wpływa na podniesienie kosztów związanych z ich naprawą.

Poza tym montaż tych części samochodowych może wymagać skorzystania z bardziej specjalistycznych sprzętów i urządzeń.

Dlatego trudna naprawa samochodu powinna być przeprowadzana u takich mechaników, którzy specjalizują się w wykonywaniu takich właśnie trudnych napraw.

.

Widok do druku:

Potencjometr przepustnicy