Paliwo do diesla

Pompa wspomagania
Paliwem spalanym w silniku wysokoprężnym jest zwykle olej napędowy lub (w przypadku wolnobieżnych silników wielkogabarytowych) mazut.
Istotną cechą paliw dla silników wysokoprężnych jest liczba cetanowa, która świadczy o zdolności do samozapłonu.

Ponadto paliwo musi spełniać funkcje smarne w układzie wtrysku paliwa, przez co paliwa alternatywne do silników wysokoprężnych (np.

zużyty lub świeży olej roślinny ? zob.
olej rzepakowy) do nowoczesnych systemów wtrysku nie nadają się, ponieważ istnieje możliwość zatarcia i zablokowania sadzami precyzyjnych otworków wtryskiwaczy. Ponadto jego liczba cetanowa jest niska co jest istotną wadą (zwiększa się znacznie zwłoka zapłonu i silnik wchodzi w obszar dymienia).

Znacznie lepsze są estry olejów roślinnych (tzw.

biodiesel).

Zużycie tego paliwa jest wyższe o kilka procent, co wynika z mniejszej wartości opałowej niż oleju napędowego. Warto wspomnieć, że pierwszy silnik wysokoprężny, zbudowany przez Rudolfa Diesla zasilany był olejem arachidowym.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym

Silnik o zapłonie iskrowym

Pompa wspomagania
Silnik o zapłonie iskrowym Silnik W16, stosowany w Bugatti Veyron Silnik czterosuwowy o zapłonie iskrowym - zasada działania Silnik o zapłonie iskrowym (ZI) jest silnikiem cieplnym spalinowym o spalaniu wewnętrznym, w którym spalanie ładunku zainicjowane jest iskrą powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej1.

Mieszanina paliwa i powietrza musi być przygotowana odpowiednio wcześniej przed momentem zapłonu, do jej zapalenia niezbędna jest wytworzona w odpowiednim źródle iskra1.

Sprawność silnika o zapłonie iskrowym zależy w głównej mierze od stopnia sprężania1. Mieszanka paliwowo-powietrzna Paliwem spalanym w silniku iskrowym musi być paliwo intensywnie parujące w układzie zasilania silnika w paliwo lub w cylindrze silnika.

Paliwo to może występować w formie płynnej lub gazowej.

Do stosowanych paliw należą m.in: benzyna benzyna bezołowiowa etylina LPG ? gaz płynny CNG ? sprężony gaz ziemny metanol etanol (jako samodzielne paliwo lub jako dodatek do benzyn) Stosunek paliwa do powietrza w mieszance powinien być utrzymany w odpowiednim dla danego silnika przedziale.

Zbyt mała ilość powietrza sprawia, że mieszanka staje się zbyt bogata - sprawność silnika maleje, spalanie jest niezupełne, wzrasta stężenie tlenku węgla w spalinach1. Zbyt duży stosunek powietrza do paliwa powoduje zubożenie mieszanki, co skutkuje rozciągnięciem spalania w czasie do suwu rozprężania1.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_iskrowym

Wielofunkcyjne układy motoryzacyjne

Obserwując historię motoryzacji, która bardzo dynamicznie zmienia się wraz z postępem technologicznym możemy stwierdzić, że samochody i wszelkie inne pojazdy są dzisiaj ?po zęby? uzbrojone w elektronikę.
Układy elektroniczne zupełnie zdominowały nie tylko sposób poruszania się aut, ale także informacje dostarczane użytkownikowi podczas korzystania z samochodu.
W większości nowoczesnych samochodów zainstalowane są specjalne czujniki, które mogą pomóc zaparkować w trudnym terenie, komputery, które pozwalają na odczytanie na przykład spalania paliwa podczas jazdy i inne tego typu gadżety.
Chociaż większość tego typu nowoczesnych rozwiązań to prawdziwe perełki, trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że wielu układów nie da się naprawić lub byłoby to zbyt kosztowne przy ewentualnej usterce..

Widok do druku:

Pompa wspomagania