Charakterystyki silnika spalinowego są graficznym przedstawieniem zależności niektórych parametrów pracy silnika w zależności od prędkości obrotowej wału w całym zakresie pracy silnika. Parametry konstrukcyjne Do ważnych parametrów konstrukcyjnych silnika spalinowego wpływających zasadniczo na charakterystyki silnika są: Średnia prędkość tłoka ? decyduje o szybkobieżności silnika. Rodzaj silnika Średnia prędkość tłoka m/s silnik o zapłonie iskrowym 14 - 18 silnik o zapłonie samoczynnym 9 - 14 silnik ciągników i maszyn roboczych 8 - 10 Współczynnik kształtu cylindra.
Wyraża się jako stosunek skoku tłoka do średnicy cylindra.
Silnik może być krótkoskokowy, jak i długoskokowy.
Podział ze względu na kształt bieżnika Kolcowa opona rowerowa slicki ? opony całkowicie gładkie lub z bardzo delikatną rzeźbą bieżnika.
Rowki skośne lepiej odprowadzają wodę, ale mają też nieco większe opory toczenia niż równoległe.
Są powszechnie stosowane w rowerach górskich i samochodach terenowych.
Jest ich bardzo wiele odmian: od tzw. semi-slicków ? mających w miarę gładką powierzchnię czołową i duże klocki na brzegach, co jest rodzajem kompromisu między oporami toczenia i przyczepnością przy jeździe w terenie o zmiennym rodzaju podłoża, po opony błotno-piaskowe ? mające bardzo wydatne i dość rzadko rozmieszczone klocki, których zadaniem jest "wgryzanie się" w grząskie i mokre podłoże, i które charakteryzują się bardzo dużymi oporami toczenia na bardziej twardych podłożach.Rowerzyści majsterkowicze robią je sami z odpowiednio dobranych blachowkrętów i starych lub specjalnie kupionych opon. deszczowe ? opony ze specjalnie dobranym wzorem bieżnika zapewniającym bardzo wydajne odprowadzanie wody spod koła i zabezpieczającym przed poślizgiem. błotno-śniegowe ? opony wykonane zazwyczaj z bardziej miękkich gatunków gumy, zaopatrzone w specjalnie wyprofilowany bieżnik zapewniający dobrą przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym. nordyckie - opony przystosowane do jazdy w bardzo zimnych warunkach (w Polsce używa się też nazwy opony lodowe).
Najbardziej popularne są w Rosji i państwach skandynawskich. W stosunku do opon zimowych bieżnik posiada budowę kierunkową oraz więcej lameli, które są gęściej umiejscowione.Ta sprężarka z kolei dostarcza powietrze do dolotu silnika.
Takie rozwiązanie znacznie poprawia efektywność silnika. Oprócz tego sprężarki stosowane są w samochodach ciężarowych do napędzania pneumatycznych układów hamulcowych.Służą tam do utrzymywania wysokiego ciśnienia umożliwiającego funkcjonowanie hamulców. Kolejnym miejscem związanym z motoryzacją gdzie wykorzystywane są sprężarki są warsztaty samochodowe.
W nich wykorzystywane są kompresory połączone ze zbiornikiem sprężonego powietrza.
Przy pracach mechanicznych są wykorzystywane do napędzania narzędzi pneumatycznych - np.